sunnuntai 8. joulukuuta 2013

Hurghada 24.11.-1.12.

Lauantai-iltana lähti Helsingistä Istanbulin kautta lentomme kohti Hurghadaa Punaisen meren lomakohdetta. Lento välilaskuineen kesti noin yhdeksän tuntia ja saavuimme Hurghadan lentokentälle kolmelta yöllä.

Matkaseurueeseemme kuului kolme tytärtä, vanhimman tyttären poikakaveri ja ystäväperheen tyttö sekä minä. Loppuviikosta joukkoomme liittyi Kairosta mieheni Pasi ja egyptiläisiä ystäviämme.

Lomakohteestamme oltiin meitä lentokentällä vastassa ja viisumin ostamisen jälkeen pääsimme lähtemään pikkubussilla majapaikkaamme Lillyland beach resorttiin, joka oli noin 17 km Hurghadan keskustasta.

Sunnuntaipäivä lepäiltiin ja tutustuttiin lomakeskukseemme. Huoneemme oli lähellä merenrantaa, uima-altaita ja all inclusive ruokapaikkoja. Se oli hyvä juttu tämän porukan kanssa.

Lomakeskuksen ympäristö oli kaunista hyvin hoidettuine puutarhoineen ja todella siistiä. Tein kävelylenkkejä ja ihailin kukkaistutuksia sekä puita. Henkilökunta kohteessa oli erittäin ystävällistä ja kun osasimme hiukan arabiaa, saimme paikallisille hymyn huulille ja hyvää palvelua. Lomakeskuksen vieraat olivat pääosin venäläisiä. Vain kourallinen turisteista oli muista maista.

Monet Euroopan maat peruivat vallankumouksen aikaan koko sesongin ja hotellien täyttöaste on vähäinen. Se on egyptiläisten kannalta tietenkin surullista, sillä upeat paikat ammottavat tyhjyyttään.

Noora ja Ottopekka tekivät maanantaista keskiviikkoon  tiukasti Open water diving-kurssia aamusta iltaan. Lomakohteessa me muut otettiin aurinkoa, uitiin, syötiin ja osallistuttiin erilaisiin aktiiviteetteihin sekä käytiin vesipuistossa.

Tiistaina lähdimme tyttöjen kanssa laivalla päiväretkelle Paradise-saarelle. Laiva pysähtyi kahdelle korallipaikalle, missä saimme snorklata ja uida.  Meriveden lämpötila oli 27 astetta, joten snorklatessa ei tullut kylmä ! Viimeinen pysähdys oli Paradise-island, jonne menimme laivasta avoveneellä.

Viivi hiekkamerenneitona

Torstai-iltana tuli Pasi ja egyptiläiset ystävämme Kairosta pikkubussilla. Heti perjantaiaamuna lähdimme kaikki laivalla päiväksi sukeltelemaan ja snorklaamaan.

Noora ja Ottis olivat
saaneet suoritettua
Open water divers- sukelluskurssin!!
Isä-Pasi oli onnellinen,
kun pääsi nyt kaikkien
tyttäriensä ja Ottiksen kanssa yhdessä sukeltamaan.

Näimme sekä sukeltaessa että snorklatessa isoja mureenoita ja tietenkin kaikenlaisia värikkäitä kaloja ja koralleja. Osa sukeltajista näki pari metrisen Napoleon kalankin!

Lauantaina kävimme vielä vesipuistossa ja Hurghadan keskustassa tuliaisostoksilla. Illalla Pasi ja ystävämme lähtivät yhteisen illallisen jälkeen ajelemaan kohti Kairoa ja meillä lähti lento takaisin Suomeen neljältä yöllä.

Perheemme enne lähtöä.
Lomamme oli onnistunut. Hurghada lomakohteena oli hyvä ja turvallinen . Toivottavasti voimme joskus palata tänne takaisin!